Μαρίνα Σάττι: «Δεν μ’ενδιαφέρει ο αριθμός των κλικ στο youtube»

Από την Κέλλυ Φαναριώτη

Δημοσιεύθηκε στην αμερικάνικη έκδοση της Huffington Post

Είναι παραδοσιακή μα συνάμα τόσο σύγχρονη! Απλή σε ό,τι κάνει μα την ίδια στιγμή σύνθετη στην καλλιτεχνική της στάση! Η Μαρίνα Σάττι είναι το πρόσωπο που τους τελευταίους μήνες έχει μαγέψει μια ολόκληρη χώρα επενδύοντας στις αντιθέσεις. Ίσως βέβαια να ανταποκρίνεται και στην ίδια την βαθιά  αντίθεση της ελληνικής πραγματικότητας που επιχειρεί μετά από επτά συναπτά χρόνια κρίσης να βρει το βηματισμό της και να κοιτάξει το «αύριο», πατώντας στις παραδόσεις.

Η μουσική της, όπως αυτή συστήθηκε στο ευρύ κοινό,  συνδυάζει την παράδοση με την αδάμαστη δυναμική του youtube. Ένα μουσικό οδοιπορικό στις κακόφημες γειτονιές της Αθήνας με μια κάμερα και τη συνοδεία δέκα κοριτσιών, συνέθεσαν τη «Μάντισα» που μέσα σε μόλις μία εβδομάδα έφτασε τις πέντε εκατομμύρια θεάσεις στο youtube, ένα νούμερο διόλου συνηθισμένο για τα ελληνικά δεδομένα. Από την πρώτη κιόλας ημέρα που ανέβηκε στη γνωστή διαδικτυακή πλατφόρμα, η «Μάντισσα» πυροδότησε ποικίλες συζητήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενώ τα δημοσιεύματα στον ηλεκτρονικό κι έντυπο Τύπο διαδέχονταν το ένα το άλλο.

Σήμερα, πέντε μήνες μετά, οι θεάσεις «σκαρφάλωσαν» στα 26 εκατομμύρια και τα διθυραμβικά σχόλια κάτω από το βίντεο είναι κυριολεκτικά από κάθε γωνιά του πλανήτη.

Πρόκειται για ένα κορίτσι καλλιεργημένο, με σπουδές, στο μουσικό κολλέγιο Berklee της Βοστώνης, συνεργασίες με διεθνείς και εγχώριους αστέρες της μουσικής βιομηχανίας και με έντονο το πολυπολυτισμικό στοιχείο στη ζωή της που έχει αφήσει και τη σφραγίδα του στην ίδια της τη δουλειά, μιας και ο πατέρας της κατάγεται από το Σουδάν.Η ίδια ωστόσο, παρά την αλματώδη επιτυχία της παραμένει σεμνή και προσηλωμένη στο στόχο της. Όπως μου είπε, αν και δεν περίμενε όλον αυτό το χαμό γύρω από τη «Μάντισσα», δε δίνει καμιά απολύτως σημασία στους αριθμούς αλλά τη χαροποιεί ιδιαίτερα το γεγονός πως δημιουργήθηκε μια γέφυρα επικοινωνίας με ανθρώπους όλων των ηλικιών.

 «Σίγουρα δε φανταζόμουν ότι θα γινόταν όλο αυτό αλλά αλήθεια δε με ενδιαφέρει ο αριθμός των κλικ στο Youtube. Εκείνο που έχει σημασία για εμένα είναι ότι πολλοί ταυτίστηκαν. Λαμβάνω σε καθημερινή βάση μηνύματα από νέο κόσμο και όχι μόνο, που βγαίνει στο δρόμο και χορεύει  τη Μάντισσα, με συγκινεί απίστευτα αυτό. Το όνειρό μου δεν ήταν να πω ένα τραγούδι και να γίνει χαμός αλλά να κάνω αυτό που γουστάρω και να υπάρχει μια συνεχεία σε αυτό. Γενικά δεν ψαρώνω, χαίρομαι πολύ για ό,τι έγινε αλλά ελπίζω να είναι το ένα κομμάτι του παζλ», μου λέει.

Εκείνο που η ίδια πιστεύει ότι κέντρισε την προσοχή του κοινού, είναι το γεγονός πως ήταν ένα low budget πρότζεκτ που έλαβε χώρα στο κέντρο της Αθήνας και πιο συγκεκριμένα σε δρόμους που έχουν για χρόνια ταυτιστεί με την πορνεία και τη χρήση ναρκωτικών. Μάλιστα, όπως εξηγεί, το βίντεο κλιπ της «Μάντισσας» την παραγωγή του οποίου ανέλαβε η ίδια, μπορεί να «διαβαστεί» με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους.

«Για κάποιους μπορεί να εμπνέει χαρά, αισιοδοξία κι ανεμελιά ενώ για άλλους να είναι ένα βίντεο που παρουσιάζει την κατάσταση της Ελλάδας γενικότερα και της Αθήνας ειδικότερα. Σε κάποιους άλλους ίσως έκανε εντύπωση η «συμμορία» των κοριτσιών που χορεύει στο δρόμο, το έχουμε συνηθίσει μόνο με παρέες αγοριών αυτό. Επίσης, σπουδαίο ρόλο μπορεί να έπαιξε και το μέρος που γυρίστηκε το βίντεο κλιπ, σε δρόμους δηλαδή κακόφημους. Εμείς μπήκαμε μέσα στο τοπίο αυτό και επιβάλλαμε τη διάθεσή μας, δεν μας την επέβαλε αυτό. Προσπαθήσαμε λοιπόν να αναδείξουμε μεταξύ άλλων ότι είναι στο χέρι μας να αλλάξουμε γενικά τις διαθέσεις χωρίς να επηρεαστούμε από το τι γίνεται γύρω μας».

Το εν λόγω πολυσυζητημένο βίντεο κλιπ ήταν δική της ιδέα μιας και αγαπά πολύ την παρέα και ήθελε να κάνει κάτι ομαδικό ενώ επέλεξε το μονοπλάνο διότι, όπως εξηγεί, δεν ήθελε κάτι φτιαχτό αλλά κάτι που να δείχνει τη φυσική ροή των πραγμάτων. Η «Μάντισσα» πάντως, εκτός απ’όλα τα παραπάνω, αποτέλεσε και μια πρόκληση για την ίδια τόσο σε μουσικό επίπεδο όσο και σε προσωπικό.

 «Η χορογραφία συνδυάζει πολλά στοιχεία που θυμίζουν ελληνική παράδοση κι έχει κάποια ακόμη στοιχεία Bollywood. Μ’ αρέσει πολύ η μίξη των πολιτισμών και την αναζητώ συνεχώς.Όταν κάποιος μου λέει ότι κάτι δεν ταιριάζει ή δε γίνεται, μόνο και από αντίδραση θα μπω στη διαδικασία να ψάξω και να αποδείξω ότι γίνεται. Μου είπαν για παράδειγμα ότι δε γίνεται να κάνω βίντεο χωρίς λεφτά, κι όμως έγινε ή ότι δε γίνεται να βγάλω τραγούδι χωρίς να ανήκω σε κάποια δισκογραφική εταιρία,  κι αυτό έγινε. Επίσης, μου είπαν, ότι δε μπορώ να πάω στο κέντρο της Αθήνας, να βγω στο δρόμο με δέκα κορίτσια και να χορέψω αλλά έγινε. Όλα γίνονται».

 

Η Μαρίνα Σάττι τραγουδά και διασκεδάζει το κοινό της κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής της περιοδείας.

 

Η απάντηση στα σατυρικά βίντεο της «Μάντισσας»

 Εκτός από τα καλοπροαίρετα βίντεο που κυκλοφόρησαν στο διαδίκτυο με ομάδες ανθρώπων που  χορεύουν τη «Μάντισσα» και περνούσαν όμορφα, υπήρξαν και κάποια σατυρικά που παράφραζαν τους στίχους του γνωστού τραγουδιού, που άνετα κάποιος θα μπορούσε να χαρακτηρίσει ακόμη και προσβλητικούς για εκείνη και την ομάδα της. Η ίδια δεν έχει προλάβει να τα δει μιας και οι επαγγελματικές της υποχρεώσεις δεν της αφήνουν και πολύ ελεύθερο χρόνο, όμως η απάντησή της είναι κάτι παραπάνω από αφοπλιστική:

 «Χαίρομαι γι’ αυτό που έγινε. Ακόμη δηλαδή κι αν σε κάποιους δεν άρεσε το τραγούδι μου ή το βίντεο και ήθελαν να το κοροϊδέψουν ή το έκαναν απλά επειδή γούσταραν να το κάνουν και να χαρούν, σημασία έχει ότι το υλικό αυτό δημιούργησε την ευκαιρία να αντιδράσει κάποιος, ακόμη κι αν είναι αρνητική αυτή η αντίδραση. Για μένα μετράει το γεγονός ότι είχε τη δύναμη, αν μπορώ να το πω έτσι, να προκαλέσει αντιδράσεις. Γενικά οτιδήποτε μας βάζει σε μια διαδικασία να σκεφτούμε, να προβληματιστούμε ή να ταχθούμε υπέρ ή κατά σε κάτι, είναι θετικό».

 

Eurovision– «Δεν είμαι ακόμα έτοιμη»

 Μετά την μεγάλη επιτυχία που σημείωσε πέρυσι η διασκευή που έκανε στο γνωστό τραγούδι «Κούπες» αλλά και φέτος η «Μάντισσα», η νεαρή τραγουδοποιός απέκτησε αμέτρητους φανατικούς θαυμαστές, πολλοί από τους οποίους  της ζητούν να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στo διεθνή διαγωνισμό της Eurovision πιστεύοντας ότι μπορεί να κατακτήσει ακόμη και την πρώτη θέση.

Εκείνη δηλώνει πως δεν αισθάνεται ακόμη έτοιμη για κάτι τέτοιο, ωστόσο, δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να συμβεί στο μέλλον, με τις κατάλληλες προϋποθέσεις.

«Για εμένα είναι αρχή ακόμη. Φτιάχνω την ομάδα μου, τον εαυτό μου, τον τρόπο που δουλεύω. Μπορεί βέβαια και να γίνει στο μέλλον και μόνο εφόσον είχα την κατάλληλη ομάδα και είχαμε κάτι εξαιρετικό να προτείνουμε. Μόνο έτσι θα έκανα μια τέτοια κίνηση. Να λάβω μέρος σε έναν τέτοιο διαγωνισμό μόνο και μόνο επειδή είναι η Eurovision, δεν θα το έκανα».

 

«Η φράση «η Ελλάδα της κρίσης είναι δραματική»

 Για τη Μαρίνα πάντως ο τρόπος που αντιλαμβάνεται κανείς την έννοια την κρίσης και ο βαθμός που αυτός θα τον καταβάλει έχει τη δική του σημασία. Όπως αναφέρει επιστρέφοντας από τις σπουδές της στην Αμερική, «την πήρε από κάτω». Ωστόσο, με το πέρασμα του χρόνου αποφάσισε να μην αφήσει τη νιότη της να περάσει σκεπτόμενη πως όλα είναι προδιαγεγραμμένα και ότι εξαρτώνται από εξωτερικούς παράγοντες.

«Προσπαθώ να νιώθω ότι αν κάτι δε μου αρέσει στη ζωή μου θα προσπαθήσω να το αλλάξω και να φτιάξω τη δική μου όπως μπορώ καλύτερα», δηλώνει με αφοπλιστική ειλικρίνεια και προσθέτει: « έχω δει ανθρώπους να είναι ευχαριστημένοι από τη ζωή τους και δεν έχει να κάνει με το αν είναι πλούσιοι ή όχι. Φυσικά κι εγώ δυσκολεύομαι και υπάρχουν κάποιες πρακτικές δυσκολίες που πιθανότατα σε άλλες χώρες να μην υπήρχαν αλλά νομίζω ότι η φράση η ‘Ελλάδα της κρισης» είναι κάπως δραματική. Εγώ θυμάμαι τη γιαγιά μου να μου λέει ότι είχε έρθει από τη Μικρά Ασία μετά την καταστροφή και κοιμόντουσαν μέσα σε τάφους  γιατί φοβόντουσαν. Προφανώς και δεν είναι εύκολη η κατάσταση σήμερα αλλά ελπίζω, όπως σε κάθε κατάσταση ύφεσης, θα ακολουθήσει μια περίοδος ανάκαμψης και αναγέννησης». Μάλιστα όπως υπογραμμίζει όταν εστιάζει στα αρνητικά δεν αντιδρά σωστά. « Δεν είμαι δημιουργική, δεν είμαι φωτεινή, δεν είμαι καλή παρέα, καλή φίλη και καλή μουσικός  όταν αγχώνομαι».

Συμβουλή σε νέα παιδιά

Έχοντας διαγράψει μια σπουδαία πορεία στο χώρο της μουσικής παρά το νεαρό της ηλικίας της, δε θα μπορούσα να μην τη ρωτήσω για το τι θα συμβούλευε τα νέα παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με τη μουσική.

Όπως μου είπε, θα του τους απαντούσε το ίδιο που θα έλεγε και όσους δε θέλουν να ασχοληθούν με τη μουσική. Εκτός από τις σπουδές, σπουδαίο ρόλο για την ίδια παίζει το θάρρος αλλά και η αντίσταση σε καθετί που μπορεί να αποπροσανατολίσει κάποιον από το στόχο του.

«Ο καθένας μας έχει τη δύναμη να χαράξει το δικό του δρόμο, το πιστεύω πολύ αυτό. Παλιότερα σκεφτόμουν περισσότερο και δρούσα λιγότερο, τώρα κάνω το εντελώς αντίθετο. Η λέξη λάθος που άκουγα από μικρή με είχε στοιχειώσει αλλά κατάλαβα ότι ακόμη και τα λάθη είναι χρήσιμα διότι σε φέρνουν πιο κοντά στο σωστό δρόμο. Δεν υπάρχει πεπατημένη οδός. Αν υπήρχε θα ήμασταν όλοι ευτυχισμένοι, πλούσιοι και πετυχημένοι».

 

Posted in Συνεντεύξεις.